

BLIKKÅPNER
Blikkåpner er kunstformidling for og av ungdom og et program som foregår på utvalgte, etablerte kunstinstutisjoner.
Vi fikk i oppgave å utforme Blikkåpner sin visuelle profil, lage hjemmeside og ordne med rekrutteringsprosessen ith skjema og kommunikasjon. Vi gjennomførte også ulike digitale workshops for Blikkåpnerne.
Under utformingenen av den visuelle profilen tok vi stilling til at den skal overtas av unge som er i en læringsprosess, og ikke nødvendigvis kan alt innenfor de nødvendige programvarene.
Profilen har enkle, men solide rammer. Hvilket gir de nye designerne frihet, men nok restriksjoner til at det visuelle utrykket blir konsekvent videre. Den visuelle verktøykassen skal motivere Blikkåpnerene til å leke og eksperimentere med prosjektets fremtidige visuelle uttrykk og kommunikasjon!
Client
Sparebankstiftelen DNB
Astrup Fearnley Museet
Kunstnernes Hus
Nasjonalmuseet
Henie Onstad Kunstsenter
Lillehammer Kunstmuseum
Galleri F15
Team
Henriette Fürst
Marion Fransrud
Christer Waters (web)
LOGO
Vi ønsket å utforme en logo som kunne bli en større del av identiteten til Blikkåpner.
Logoen kan både stå alene som et emblem, men kan også fungere som noe «ekstra» de fremtidige Blikkåpnerene kan bruke som signatur på forskjellige måter.
Ved å tilføye en visuell logo/symbol som kan stå alene, gir prosjektet en signatur og en lett gjenkjennelig visuell knagg.




FARGER
For at Blikkåpner skal appellere til ønsket målgruppe, har vi valgt en fargepalett som gir en ungdommelig og moderne identitet.
Fargepaletten er leken, men samtidig dempet. Hvilket gjør at Blikkåpner også enkelt kan skli inn i kommunikasjonen til de involverte museene.






GRAFISKE FORMER
Abstrakte former og bølger, vil være et gjennomgående grafisk element for Blikkåpner.
Formene er ment å gi assosiasjoner til kunst og kultur. I tillegg ønsket vi at formene kunne være en metafor på Blikkåpnerene selv. Noe «uferdig» som tar form. Bølger som bryter inn i det etablerte. Utfordrere, som kommer med nye tanker og ideer.





